Online lessen zijn niet de toekomst

Vanwege corona zaten veel leerlingen afgelopen twee jaar thuis. Het volgen van onderwijs was niet mogelijk op locatie. De leraren hebben toen alles uit de kast getrokken om het thuisonderwijs zo goed mogelijk te laten verlopen. De leerlingen kregen online les via online platforms.Het uitleggen en opdrachten geven via de platforms gaat prima als je de leerling  braaf alle taken uitvoert. Maar wat er snel gebeurde is dat veel leerlingen minder actief meededen met de lessen. Veel leerlingen hebben ook een achterstand opgelopen tijdens deze online lessen. Voor veel leerlingen is fysiek onderwijs dus het handigste. Dus beste docenten, laat Je online schoolbord voor wat het is en ga weer terug naar de fysieke lessen. 

Leerlingen zijn snel afgeleid

Het online schoolbord was dus niks. De leerlingen deden namelijk al snel niet meer actief mee met de lessen. Dit kan komen, omdat ze snel afgeleid raakten thuis. In de klaslokalen op school hangen vaak een paar posters, maar meer decoratie dan dat hangt er niet. De tafels zijn altijd leeg en opgeruimd en je zit dicht bij de docent, die je bij de les kan houden mocht die zien dat je afdwaalt. Thuis is dit anders. Het kan zijn dat je afgeleid raakt van de decoraties in je kamer, van de troep op je bureau of je kan afdwalen zonder dat de docent dit doorheeft. 

Werken in de tuin kan niet online

Naast dat je dus sneller afgeleid kan raken thuis, is ook om een andere reden niet handig om online lessen te geven. Er zijn namelijk meerdere vakken die nou eenmaal niet online gegeven kunnen worden. Denk aan de praktijklessen, waarin je in de tuin of in de kas aan het werk gaat. De lessen waarin wordt uitgelegd hoe je Vlinderstruik stekjes moet aanplanten, komkommers moet telen en hoe andere dingen in de tuinderij werken, zijn eenmaal niet online te geven. De theorie kan wel online uitgelegd worden, maar bij het uitvoeren van de praktijklessen, moet de docent toch in de buurt van de leerling zijn, om de techniek te checken. 

Alleen theorie is vaak niet goed genoeg

Naast het praktijkvak van het werken in de tuin, zijn de techniek vakken ook handiger om op locatie te geven. Als een docent online uitleg geeft van hoe je een Klok met tandwiel moet repareren kan dat prima, maar je als ook wilt zien hoe de klok werkt kan dit beter tijdens een fysieke les. Voor veel leerlingen is alleen de theorie niet genoeg, om iets te begrijpen. Een demonstratie van hoe iets werkt om een mentale representatie te krijgen, werkt vaak veel beter om dingen te begrijpen en ook te onthouden. 

Practica thuis uitvoeren is gevaarlijk

Vooral de praktijklessen en de lessen die veel beeldmateriaal nodig hebben ter ondersteuning van de lessen lijden dus onder de online lessen. Voor deze vakken is het beter om fysiek les te krijgen. Denk dan bijvoorbeeld ook aan de scheikundepractica die in het lab plaatsvinden. Deze kunnen helemaal niet meer doorgaan als leerlingen thuis zitten. Waarschijnlijk hebben veel leerlingen de benodigdheden niet thuis om een experiment te doen. Daarnaast is het ook niet veilig als leerlingen thuis, zonder begeleiding allerlei experimenten met stoffen gaan uitvoeren. Hopelijk komen we dus niet meer in een situatie terecht waarin de lessen online gegeven worden. Dit is voor veel leerlingen niet goed, omdat ze leerachterstanden oplopen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *