alifar.nl

De psychologie van hoe u zich aan uw doelen kunt houden

Een opwindend aspect van het nieuwe jaar voor velen is dat je nieuwe doelen en voornemens kunt maken, misschien met een hernieuwd gevoel van kracht en enthousiasme. Met elk nieuw jaar maak je voor jezelf gebruik van een geweldige nieuwe kans om na te denken, te herstellen en een nieuwe weg in te slaan en hoewel ik waardeer dat je dit op elk moment van het jaar kunt doen, is het nieuwe jaar meestal een tijd waar velen ervoor kiezen om dit te doen.

Misschien heb je vorig jaar ook nieuwe voornemens gemaakt. Hoeveel daarvan heb je ingevuld? En heb je dit jaar al plannen voor jezelf gemaakt? Ben je van plan om dagelijks te mediteren? Of besloten om gezonder te gaan eten? En misschien zelfs om jezelf prioriteit te geven? Of dagelijks sporten? Zo ja, hoe is uw eerdere record van vasthouden aan uw doelen de afgelopen jaren vergaan? Nieuwetijds Opleidingen kan je helpen middels hypnotherapie om je doelen beter te behalen.

Ik begrijp dat sommige dingen makkelijker gezegd zijn dan gedaan. Je hebt vaak de motivatie nodig om je doelen te realiseren en je te helpen deze te bereiken. Maar nogmaals, motivatie is niet per se zo eenvoudig. Als je leert er op de juiste manier op af te stemmen, heb je zoveel te winnen. En je worstelingen in het verleden betekenen niet dat je geen succes voor de boeg kunt vinden.

Je weet het misschien niet, maar doelen stellen kan goed zijn voor je mentale gezondheid en voor je persoonlijke voldoening. Maar soms stellen we doelen en ambities die in werkelijkheid veel te moeilijk te bereiken zijn. Als u deze doelen niet bereikt, kan dit leiden tot een gevoel van frustratie, vaak in die mate dat het uw zelfvertrouwen kan vernietigen. En nogmaals, de sleutel tot het vasthouden aan plannen is ingebed in motivatie. Gelukkig zijn er verschillende effectieve manieren om jezelf voor de gek te houden zodat je gemotiveerd blijft – en productief positief. Dit kan je echt helpen om je doel te bereiken, hoe groot of klein ook.

Je zult dit artikel ook nuttig vinden over de evidence-based principes van het stellen van doelen.

Hier zijn een aantal tips en technieken om je een weg te banen door de verschillende doelen die je voor jezelf hebt gesteld. Hier is het maken van meer doelen – en het bereiken ervan!

Verschillende manieren om je aan je doelen te houden

De meeste voornemens en doelen die we maken, komen meestal niet voorbij het stadium van ‘intentie’, en zelfs degenen die je misschien begint te oefenen, halen het meestal maar een of twee maanden.

1. Cognitieve herstructurering is de manier

Cognitieve gedragspsychologie en haar beoefenaars gebruiken vaak één bepaald hulpmiddel om hun cliënten te helpen. Ze streven er vaak naar om hun perspectief te veranderen door middel van cognitieve herstructurering. Bij deze techniek wordt bijgehouden wanneer en hoe je emoties veranderen, bijvoorbeeld van blij naar verdrietig. Deze gedachten worden dan opnieuw geframed.

Ook hier kunnen we een voorbeeld nemen. Stel dat u van plan bent meer groenten in uw dieet op te nemen. Je vindt dit doel haalbaar en leuk om een ​​tijdje te volgen, maar dan besluit je dat je plotseling zin hebt in wat fastfood zoals pizza en bestel je er een voor jezelf. Dit kan ertoe leiden dat je een “alles-of-niets-gedrag” aanneemt waarbij je het doel volledig opgeeft, in plaats van te accepteren dat je een mens bent en dat je soms de voorkeur geeft aan salades (in overeenstemming met je doelen) en soms je zou iets te cheesy willen eten. Op deze manier doe je een beetje een compromis over het doel.

Als je eenmaal deze ‘alles-of-niets’-mentaliteit hebt bereikt, is de tweede fase van cognitieve herstructurering een poging om je gedachten te veranderen van absolute teleurstelling in meer realistische. In het bovenstaande voorbeeld kan cognitieve herstructurering je helpen om je gedachten te vormen van “Ik heb gefaald in mijn resolutie en geef nu op” tot “Ik heb gefaald in mijn resolutie en kijk ernaar uit om door te gaan met mijn doel om gezonder te eten”.

Dit artikel heeft veel meer over dit proces: Waarom A x B = C.

Als u niet alleen uw dieet kunt veranderen, maar ook uw gedachten om gezonder te zijn, is de kans groter dat u gemotiveerd en toegewijd aan uw plannen en doelen blijft.

Psycholoog Yvonne Thomas zegt: “Je kunt de gedachten bewust omzetten naar een meer middenwegperspectief, zodat je logisch kunt blijven versus emotioneel opgewonden, wat de motivatie om je aan doelen te houden kan belemmeren.”

2. Maak een duidelijkere, leukere visie op uw succes

 Jeffrey Ditzell, een psycholoog, zegt dat het beter en voordeliger is als je verliefd wordt op de visie die je zo toegewijd hebt gecreëerd. Als uw doel er een is dat u niet enthousiast maakt of u niet leuk genoeg lijkt om door te zetten, kan het moeilijk zijn om gemotiveerd te blijven, omdat we op den duur moe kunnen worden van het werk dat nodig is om uw doel te bereiken. Dit is een van de redenen waarom een ​​levendige en bemoedigende visie op uw doel u kan helpen toegewijd te blijven aan uw doel.

Sommige mensen zijn over het algemeen creatiever en artistieker en kunnen gemakkelijk reageren op visuele herinneringen. Experts hebben aanbevolen dat dergelijke mensen afbeeldingen of woorden uit verschillende tijdschriften of online bronnen kunnen verzamelen die bevatten wat ze willen of willen bereiken. Het is effectief wanneer u deze foto’s plaatst die uw verbeeldingskracht prikkelen en uw inspiratie voor u koesteren, zodat u ze zo nu en dan kunt zien. Dergelijke tactieken kunnen de neurotransmitter dopamine activeren om plezier en opwinding te veroorzaken, waardoor uw prestaties met succes worden aangewakkerd.

Houd er rekening mee dat je altijd terug kunt gaan en je visie op het doel enigszins kunt aanpassen om het inspirerender en nieuwer voor je geest te maken.

3. Ontbinden – Desintegreer grote doelen in kleinere doelen

Deze tactiek kan op elk doel worden toegepast! Als je wilt dat je leven meer georganiseerd is, en een krantenartikel moedigde je onlangs aan om dat te doen. Je schema lijkt misschien op koken, sporten, slapen en eten, de hele dag, elke dag op dezelfde plek. Stel je voor dat je van je huis een netter, schoner en meer georganiseerde plek wilt maken. Als je nu van plan bent om elke kamer schoon te maken en te organiseren en ze allemaal op één dag af te hebben, kan het moeilijker zijn om het doel te bereiken of zelfs halverwege te bereiken. Om ervoor te zorgen dat je je doelen behaalt, is het praktischer als je van plan bent om één kamer per week schoon te maken en in te richten, en zelfs als je je de ene week richt op het schoonmaken en de andere week organiseren. Dit zorgt er ook voor dat je niet overweldigd wordt door de hoeveelheid werk die je doel of doelstelling vereist. Door de enorme onmogelijke taak op te delen in kleinere, beter beheersbare taken, kunt u ze effectiever aanpakken en voelt u zich ook zekerder over het voltooien van het doel en het bereiken van uw doel. U zult meer vertrouwen hebben, niet alleen van de taak die voor u ligt, maar ook van de volgende stukken die u moet doen.

Begin nooit met de enorme, onmogelijke taak, maar begin het klein en begin het stabiel! Je kunt grote doelen opdelen in hapklare brokken om ze minder overweldigend te maken, en jezelf onderweg belonen voor het behalen van elke mijlpaal.

4. Bedenk een positieve reden om je doelen na te streven

Als je denkt aan nieuwe doelen en dromen die je wilt bereiken, probeer dan altijd te bedenken waarom je ze wilt bereiken. Misschien wil je een specifiek doel nastreven om je leven verder te verrijken of om je dag gewoon wat vlotter te maken. Misschien wil je gewoon meer tevreden zijn met je baan en je relatie.

Elke keer dat je probeert een nieuw doel te stellen of voor jezelf te streven, kun je jezelf misschien deze vragen stellen. Deze zullen u helpen te bepalen of deze vragen uit een positieve en meer betekenisvolle bron komen. Als je ambities voortkomen uit schaamte en angst, kan zo’n denkwijze gevaarlijk zijn en ervoor zorgen dat je vast komt te zitten in een eindeloze cyclus van negatieve gedachten. Onthoud dat het focussen op je zelfperceptie met een perspectief van zelfcompassie je echt kan helpen gemotiveerd te blijven.

Zelfs als uw doel niet verandert, kunnen uw denkwijze en motivatie in de loop van de tijd veranderen.

5. Bereid je er elke keer op voor!

 Een manier om op de weg naar succes te blijven, is door voorbereid te zijn – dat wil zeggen, je voorbereidende werk te hebben gedaan. Je moet het pad uitzetten met de juiste hulpmiddelen om je inspanning te ondersteunen, die ook continu moet zijn. Als je een doel voor jezelf stelt, kijk dan wat de vereisten zijn. Wat moet je doen of hebben om verder te gaan? Een andere vraag om over na te denken is wat de mogelijke hindernissen kunnen zijn? Zodra u deze wegversperringen gemakkelijk identificeert en uzelf kunt uitrusten met de benodigde hulpmiddelen, kunt u eenvoudig verder gaan. Met alle ondersteuning op zijn plaats en alle potentiële bedreigingen op afstand, bent u helemaal klaar om niet alleen verder te gaan, maar ook toegewijd en toegewijd te blijven aan een visie en een doel dat u voor uzelf hebt opgesteld.

6. Werk samen met iemand die je kent die je kunt vertrouwen

Het is altijd beter om de krachten te bundelen met iemand waarvan je weet dat je ze kunt vertrouwen. Het is bewezen dat deze verantwoordelijkheid en ondersteuning enorm helpen.

Door constante ondersteuning en verantwoordelijkheid te hebben, blijf je natuurlijk gefocust. Het is echter heel belangrijk dat u zeker weet dat de andere persoon bereid is om u de hele tijd te vergezellen en aan uw zijde te blijven. Het zal je helpen om sprongen te maken op je pad om je doelen te bereiken. Je zult manieren vinden om er voor elkaar te zijn en jezelf te pushen om je einddoel te bereiken. Met deze persoon kun je gemakkelijk dagelijks praten over alle hindernissen die je tegenkomt en het hele proces. Als je weet dat je iemand hebt aan wie je je voortgang kunt rapporteren, is de kans groter dat je klaar en gemotiveerd blijft om je aan je doel te houden. En teamwerk op zich is al effectief om u te helpen uw resultaten op een veel betere manier te bereiken. Onderzoek suggereert dat activiteiten in de vorm van een team interactie en communicatie vereisen en dat teamwerk de effectiviteit verhoogt bij het bereiken van uw doelen en doelen, zelfs in contexten buiten de wetenschap.

7. Maak een lijst van alle voordelen die uw doel u kan helpen bereiken

Sommige onderzoekers willen misschien zelfs dat u enkele van de voordelen opsomt die u kunt behalen door een nieuw doel te stellen of de moeite te nemen om dit te bereiken. Wat het meest kan helpen, is een lijst maken met de voor- en nadelen van het werken aan uw doel – en u kunt die lijst net zo goed op een plaats installeren waar u hem elke dag te zien krijgt. Dus als je bijvoorbeeld van plan bent om elke dag vroeg op te staan, kun je een lijst maken van alle voordelen en alle positieve dingen die je krijgt als je vroeg opstaat en een ochtendmens wordt. Nadenken over de positieve punten zal je echt motiveren om je in te spannen voor je doel, hoe moeilijk het ook lijkt, en je in staat stellen de dekens van je hoofd te trekken telkens als het alarm afgaat.

8. Waardeer je overwinningen

Soms kan het heel moeilijk lijken om alleen voor je doel te werken en vereist het meestal inspanningen op lange termijn. Dingen zullen niet van de ene op de andere dag of zelfs in een periode van een week of maand veranderen. Dit alles maakt deel uit van een enorm, langdurig proces. Hier is het een proces van vallen en opstaan, waarbij je de ene dag fouten kunt maken en kunt vallen, en de volgende dag geweldig gedijt. Onthoud dat het allemaal deel uitmaakt van het proces. Bezit je overwinningen en prestaties. Als je ergens hard voor hebt gewerkt en de vruchten hebt geplukt, bezit het dan. Tegelijkertijd, wanneer je tekortschiet, probeer het gewoon te bezitten en te accepteren; het zal je helpen om beter verder te gaan en jezelf niet te lang de schuld te geven. Zo voorkom je dat je je doel opgeeft en eraan blijft vasthouden.

Laatste woord

Vasthouden aan je doelen en resoluties kan moeilijk zijn, maar je kunt ze waarmaken! Zorg ervoor dat je de tijd neemt om je doelen te plannen, af te wegen en uit te voeren, en geef daarbij het beste van jezelf. We hebben een aantal tactieken samengevat die u kunt gebruiken. Probeer ze uit en laat ons weten of ze geholpen hebben!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.